Løbetræning

løbetræning

Motivation

Okay: selvom resten af sitet gerne ville love noget andet, får du måske brug for andet og mere end løbemusik, udstyr og løbeprogrammer, hvis du gerne vil godt i gang med løbetræningen. Den længste vej går uden tvivl fra sofaen og ud til løbeskoene, men hvor finder du inspiration til at komme i gang? - og motivationen til at holde den gående?

Forskning på området tyder på, at det ikke nødvendigvis er en god idé at fortælle i alle din omgangskreds om dit foretagende. Det giver en følelse af allerede at have fuldført det, og det kan have en decideret negativ virkning på din motivation gennem forløbet - man er jo allerede nærmest i mål, så hvorfor ikke tage lidt forskud på glæderne og skifte løbeturen ud med en stor bøf, eller begynde at slække andre steder. Lige som det umiddelbart virker som en god idé at fortælle så mange som muligt om planerne om et rygestop, og dermed at sætte sig selv i en position hvor det at falde i igen vil være for stort et nederlag fordi alle i din omgangskreds så vil vide det, er det ikke sikkert at det er vejen frem for dig, hvis du har planer om at gennemføre en marathon eller bare komme i gang med at løbe. Måske skal der helt andre boller på suppen:


Hvis du har planer om at gennemføre en marathon, skal du tænke som en marathonløber: det nytter ikke noget at du oppe i hovedet tænker på 10km som uendelig langt, hvis du har planer om at løbe 42. 1 times løb må ikke føles som en evighed, hvis det skal være realistisk at holde sig gående (løbende!) i 4 - og du kan i hvertfald godt glemme alt om at komme ned på 3 så længe du tænker sådan. Forestil dig en millionærs forhold til penge. Sammenlign det med en studerendes. Forestil dig en fitnessinstruktørs forhold ernæring og sundhed over for en person der vejer 50 kilo for meget. Sæt fitnessinstruktørens hoved ind i den overvægtige krop, og han eller hun vil straks begynde at omlægge kost og motionsvaner for at komme ned på normalvægt, fordi fitnessinstruktørens forhold til kost og motion ikke ræsonnerer med at bære rundt på 50kg’s overvægt. På samme måde som en millionær ikke vil se på 10.000kr som en formue. 10.000 kr er ingenting hvis du har en million. Det er 1% i rente - penge der kan tjenes ved blot at have penge stående i banken og så ellers kigge ud af vinduet. (Ja okay; en millionær ville nok næppe lade sig nøje med en rente på 1% og det er kun fordi jeg ikke er noget sted i nærheden af at være millionær, at det overhovedet virker som et godt eksempel, men det understreger bare pointen).

Tænk på dig selv i to stadier: #1: den person du er nu - og #2: den person du vil være, når du har gennemført dit mål. De to udgaver af dig selv, vil uundgåeligt have forskellige forhold til løb og træning mm. Du ved måske rent intellektuelt hvilke skridt der skal til for at nå dit mål, men vejen dertil er dermed ikke nødvendigvis lineær gennem et hav af rigtige løbesko, dyrt løbetøj og perfekt afbalancerede løbeprogrammer. Hvis person #1 ikke begynder at ræsonnere som person #2 og formår at fremprovokere en ændring i sit forhold til løbetræning, vil du blive i din comfort zone i stedet for at bevæge dig væk fra den. Og først når du formår at mindske afstanden mellem de to personers opfattelse af løb og træning, vil du begynde at se vedvarende fremskridt. Der er forskel på at vide hvad der skal gøres og så rent faktisk at gøre det, og hvis du ikke ændrer person #1’s tankegang mod at blive mere lig person #2’s, bliver vejen til målet en kamp med mangel på motivation, ineffektivitet etc. i stedet for et fortløbende flow af inspiration og positive resultater.

Hvis du har planer om at gennemføre en marathon, skal du tænke som en marathonløber. Der vil givetvis være et stykke vej, men start i det små. Start med at vænne dig til at tænke som en der løber ofte - start med at vænne dig til 5km som værende ingenting. Løb distancen i et tempo du synes er behagelig. Gør det igennem et par uger og skru derefter op for længden. Løb 6 - 7 - 8 km - til sidst måske 9 og 10 km, indtil de 5 du startede ud med virker som ingenting - og fortsæt indtil 20km virker som en standard søndagsbegivenhed i stedet for en gal mands idé. Det vil være en udvikling over tid. Over lang tid måske - måneder, måske år - og du bliver ikke langdistanceløber over en aften (og se i øvrigt afsnittet om skader for ikke at sætte dig selv tilbage ved at løbe ind i den slags), men efterhånden som du vender dig at løbe 8 - 9 - 10 - 20km, vil de først 5 senere 10km etc. du startede ud med virke som ingenting, fordi du begynder at forholde dig til dem som en der har tænkt sig at løbe 42km.


På den måde begynder du stille og roligt at tænke som en marathonløber. Det bliver ikke en daglig kamp at følge dit løbeprogram og en forbandelse kun at spise proteinbarer og brocolli, men derimod en helt naturlig forlængelse af din personlighed.

Udstyr

Det betyder ikke nødvendigvis at du skal give afkald på alle former for hjælpemidler til at nå dit mål og kun fokusere på at ændre din holdning til løbetræning - tværtimod: det er en gammel kendt sandhed (om ikke andet så blandt mænd i hvert fald) at man ikke skal gå ned på udstyr. Dette gælder i høj grad også løb. Men det skal ikke blive en undskyldning at det er dit grej der ikke er i orden eller en overspringshandling at løbe nye løbesokker og udskyde træningen til de er ankommet. Sådan ville en marathonløber ikke tænke.

Ud over de obligatoriske løbesko selvfølgelig er mulighederne for at motivere træningen mange:
- Har du mod på aktivt at integrere løbemusik i din løbetræning får du brug for en mp3-afspiller. Og find så i øvrigt inspiration til løbemusikken her..
- Køb et par høretelefoner der sidder godt fast i ørene, så du ikke skal have besværet med at sætte dem i igen og igen. Overvej desuden noget vandtæt.
- Et pulsur er også en god idé hvis du vil have det maksimale ud af din træning (se afsnit om pulszoner). Overvej stærkt at købe et med gps tracking - det giver lige det sidste boost at kunne se hvor meget, hvor langt og hvor du har løbet. Både under og efter træningen. Desuden giver det muligheden for at prøve nye ruter af uden faren for at fare vild. Fx endomondo.com tilbyder gratis at holde styr på din træning for dig. Her kan du uploade dine løbeture og dele dem med dine andre løbevenner.

Der er flere punkter på vej - jeg tænker ikke helt som en blogger endnu så det tager lidt tid..

kommentarer

Tak! Vi har modtaget din besked. Opdaterer..

læg en besked





CAPTCHA Image [ Different Image ]